Jsme skrz mobilní telefony odposloucháváni?

9. 9. 2019

Sdílet

Autor: Huawei
Odposlouchávají nás výrobci mobilních telefonů a vývojáři aplikací? Nakolik je tato rozšířená teorie konspirační, se rozhodla zjistit bezpečnostní firma Wandera.

Internet, a zvlášť sociální média, jsou zaplněné příspěvky, jejichž autoři předkládají údajné důkazy o tom, jak Facebook a Google špehují uživatele za účelem ještě lepšího zacílení reklamy. Videa lidí hovořících o produktech, které se jim obratem zobrazují v prohlížeči, se stala v posledních měsících virálem. Společnost Wandera, specializovaná na bezpečnost na internetu, se na téma zaměřila a žádné důkazy o tom, že by nás telefony nebo aplikace tajně odposlouchávaly, nenašla.

Teorii se rozhodla ověřit pokusem. Do ozvučené místnosti umístila dva telefony – Samsung s Androidem a iPhone – a po dobu třiceti minut v místnosti přehrávala smyčku reklam na kočičí a psí žrádlo. Dva telefony téhož typu pracovníci umístili do druhé místnosti, ve které bylo ticho. Na všech byly otevřené aplikace jako Facebook, Instagram, Chrome, SnapChat, YouTube a Amazon s maximální mírou oprávnění. Následně se v nich pokoušeli najít reklamy související s krmivem pro domácí mazlíčky a rovněž provedli analýzu využití baterie a spotřeby dat telefonů.

Pokus provedli stejným způsobem ve třech různých dnech, žádné reklamy na krmivo však na telefonech umístěných v ozvučené místnosti nenašli a nepozorovali ani odchylky ve využití baterie nebo spotřebě dat. Aktivita na všech telefonech byla podobná a množství odchozích dat bylo zanedbatelné.

„Mnohem nižší než jaké by za dobu svého používání spotřebovali virtuální asistenti. Nezdá se tedy, že by kterákoliv z testovaných aplikací zaznamenávala a odesílala jakákoliv data,“ zhodnotil jeden z výzkumníků, James Mack.

Není však bez zajímavosti, že pokus ukázal, že většina aplikací na Androidu spotřebovávala i v tiché místnosti výrazně více dat než většina aplikací v iOS na telefonu umístěném v místnosti s přehrávanou audio stopou. Proč tomu tak je, autoři pokusu nedokázali s jistotou vysvětlit. Šéf Wandery Eldar Tuvey je však přesvědčený, že k žádnému utajenému přenosu dat nedochází: „Žádné důkazy jsme pro to nenašli. Možná se tak děje způsobem, o kterém nevíme, ale to je podle mě vysoce nepravděpodobné.“

bitcoin školení listopad 24

Výsledky pokusu asi nepřekvapí ty, kteří tvrdí, že firmy naše konverzace odposlouchávat ani nemusejí, protože už tak toho o nás vědí víc než dost. A reklamní agentury mají dostatečně propracované systémy, aby jednotlivé uživatele vyprofilovaly a reklamu správně zacílily. Informace o poloze, historie prohlížení, pixel tracking – to jsou jen tři z mnoha nástrojů, s jejichž pomocí specializované firmy dokáží celkem dobře odhadnout, o jaké koupi zrovna uvažujete. A vývojáři je neustále zdokonalují.

„Reklamy, které se vám zobrazují, jsou výsledkem zpracování obřího množství dat, které o vás společnosti mají. A většina z nich je sdílena napříč sítí reklamních agentur a zpracovávána výkonnými algoritmy využívajícími strojového učení,“ říká reklamní a bezpečnostní expert Soteris Demetriou z Královské univerzity v Londýně. „Jsou schopné odhadnout, co by vás mohlo zajímat, ještě než si to sami vůbec uvědomíte.“